De koninklijke Harmonie Ste Cecilia uit Eksaarde heeft een lange geschiedenis achter de rug. Zij werd in 1843 gesticht door de toenmalige pastoor als kerkorkest. In 1897 kreeg zij de titel "Koninklijke". Op het einde van de 19de en de eerste helft van de 20ste eeuw kende zij haar grootste bloei. Na WO II moesten de activiteiten opnieuw hervat worden, maar was er een eerder bescheiden werking.

In de jaren '60 van de vorige eeuw werd dan voor het eerst een beroepsmuzikant als dirigent aangesteld en wordt de muzikale werking sterk opgedreven. Ook de deelname aan de Provinciale Muziektornooien dateert uit die periode waardoor de harmonie zachtjes opklimt van 3de naar 1ste afdeling. In de jaren '80 ondergaat de Harmonie opnieuw een crisis, maar ook deze wordt overwonnen en in 1992 wordt het korps voor het eerst in zijn geschiedenis in uniform gestoken.

In 1996 neemt huidig dirigent Marc Weyers de fakkel over en waait er een nieuwe wind door de gelederen van de Harmonie, die wordt geïllustreerd door een deelname aan Provinciale en Vlaamse Fedekam wedstrijden en een vernieuwd repertoire van moderne componisten waarbij filmmuziek, pop, jazz en blues niet geschuwd worden.

Onze prestaties de laatste jaren :

Finale wedstrijd Fedekam Vlaanderen te Leuven in februari 2002 : 85.5%

Provinciaal muziektornooi te Berlare in mei 2005 : geklasseerd in eerste afdeling

Provinciale wedstrijd Vlamo te Buggenhout in oktober 2005 : 86% Kampioen v Oost-Vlaanderen.

Finale wedstrijd Vlamo Vlaanderen te Leuven in februari 2006 : 91% : 1ste prijs met onderscheiding. Laureaat en Kampioen.

Provinciaal muziektornooi te Eeklo in april 2006 : geklasseerd in eerste afdeling met onderscheiding

Provinciale wedstrijd Vlamo te Herzele in oktober 2009 : 88,5% Kampioen v Oost-Vlaanderen.

Leuven : 6 december 2009, finalewedstrijd Vlamo. Eksaarde behaalt een zeer verdienstelijke 3de plaats met 88,5%

Provinciaal muziektornooi te Buggenhout in maart 2010: gepromoveerd naar Uitmuntendheid.

Provinciaal muziektornooi 2014 te Lebbeke bevestigd in uitmuntendheid.

Provinciaal muziektornooi 2017 in CC "De Pit" te Buggenhout met bevestiging in uitmuntenheid met grote onderscheidig.

Oprichting van een nieuw trommelkorps o.l.v. instructeur Kris Van Hof.